Friday, February 10, 2012

Melayu Mudah Lupa + Perjuangan Belum Selesai + Saat Pilu = :'(

Mungkin bodoh buat sesetengah orang.. Tapi bagi aku, ini adalah istimewa.. Aku ada dua nenek.. Seorang adalah penyokong pembangkang manakala seorang lagi penyokong kuat parti kerajaan.. Aku? Neutral.. Dua2 aku sayang.. I mean, neneks aku la.. Hehehe.. Aku sayangkan kerajaan Malaysia.. Aku jugak sokong perjuangan tegar pembangkang.. Dua2 punya hak masing2 and punya objektif yang ingin menyumbang kepada tanahair.. Entahlah.. Nak bercakap pasal politik pun, aku bukan siapa2.. So, aku rasa lebih baik bertindak satu arah.. Tidak menyongsong ke mana2.. Betol tak?

Tadi siang aku ada menonton video lama ni.. Mula2 rasa macam ok je.. Video lama.. Teringat time sekolah dulu.. Video ni selalu dimainkan di RTM selalunya sebelum berita start.. Hehehe.. Terkenang pulak.. Rindu kampung halaman.. Mungkin korang pernah dengar sajak 'Melayu Mudah Lupa' yang dideklamasikan oleh Tun Mahathir? Pernah kan? Kat sini, aku letak kompilasi daripada tiga video..



Ya Tun! Melayu Mudah Lupa! Melayu sering terlupa dan terleka.. Macam aku.. Tapi apa yang kuatkan kita adalah nama bangsa kita sendiri.. Nangis bila aku tengok video ni tadi.. Bukan sebab aku rindu kampung halaman atau sebab tengok Tun menangis tapi sebab aku dapat rasakan semangat Tun.. Semangat cintakan negara yang ada dalam diri Tun..

Rata2 ramai yang menyatakan dan melemparkan pelbagai tohmahan kepada orang tua ini.. Tapi bagi aku, Tun adalah seorang pemimpin yang berjaya.. Berjaya membawa negara kita kearah yang membanggakan.. Kita pernah dipandang kecil dan remeh oleh kuasa luar suatu ketika dahulu.. Tapi dengan wujudnya kepimpinan Tun, Malaysia terus maju dan terus maju seiring dengan negara membangun yang lain..

Biarlah orang nak bercakap2 mengenai Tun yang membazir duit negara, tidak mahu berdamai dengan parti Islam atau apa2 jua.. Yang penting, kita semua hidup dalam keadaan damai dan mewah ketika itu.. Harga minyak dan barangan harian tidak setinggi hari ini.. Kita semua mampu.. Wujud pelbagai binaan dan inovasi dari Proton Saga Merah hinggalah ke menara berkembar tertinggi di dunia, KLCC.. Tun jenuhkan jua untuk semua rakyat.. Hm..

Aku jarang update or post benda2 serius macam ni.. Tapi untuk hal ni, aku sangat sayangkan Tun Mahathir dan Tun Siti Hasmah.. Hidup Tun! :')

No comments: