Monday, January 5, 2009

Hanjing Biru + Kimaks = Guard Yang 'Disayangi'



Assalamualaikum..




Hi semua.. Kali ni punya posting pasal makhluk berwarna biru yang selalu ada kat pintu masuk UiTM. Aku tak tau kalau kampus lain, guard diorang ok2 semua. Tapi siyes kat kampus kitorang memang macam tahi. Tau tak tahi tu ape? Ha.. Ni gambar tahi..



Cerita dia macam ni. Malam tahun baru hari tu aku dengan semua Adam's Family keluar untuk celebrate la (ala2). Then, kitorang gerak pergi ke rumah RS Blok A untuk ambik BMW biru kami. Sampai je kat umah RS tu, BMW pun diambil and Faiz tetiba je tertinggal handphone kat bilik. So, kitorang terpaksa balik ke blok semula untuk ambik phone dia. Kitorang ikut jalan BA sebab BMW tu terlalu cantik untuk tatapan ramai. Kalau lalu depan blok D dan stop depan Dining kitorang, harusla kena lahar. So, better pergi ikut BA dan stop kat dining pompuan. Gelap sikit.


Then, dah ambik phone, kitorang gerak ke gate depan. And seterusnya ditahan oleh makhluk berwarna biru seperti dibawah.

(gambar terpaksa dibuang untuk mengelakkan sebarang kesentapan mana-mana pihak)


Sangat puks! Terus aku hilang mood nak seronok2. Yang tak tahannya, dia panggil aku masuk dalam ofis diorang and mula maki aku. Diorang tuduh aku drive secara merbahaya. Kepala Ho dia...! Dia kata lagi aku drive sangat merbahaya depan BA dan aku menyangkal segala tuduhan yang dilemparkan kepada aku. Maybe sebab dia tengok BMW kitorang tersentap banyak kali kot. Dia tak fikir plak yang padahal kitorang terlanggar bumper2 bodoh yang baru dipasang. Hadoi. Tapi aku professional la. Hormat la orang tua. Tak nak naik suara. Lagi pulak, dah belajar PR, so, pandai2 la. Lagi pulak, guard memang stereotype budak Masscomm. Hurm. Apa la dosa kita dengan diorang kan? Tak kisah la. Then dia kata nak saman aku. Aku nak kata apa lagi. Saman la. Then, waktu pakcik tu tengah isi surat saman, aku borak2 dengan dia. Yang tak tahannya, diorang menggunakan bahasa yang amat kasar. Aku pun, keluarkan lah ayat2 aku tapi masih dalam nada yang sangat bersopan.

"Assalamualaikum pakcik. Saya nak tanya sikit boleh tak. Tapi pakcik jangan marah." aku tanya dia.

"Ko ni nak tanya apa lagi? Bukan nak kena hukum gantung pun..!" kata guard tersebut dengan nada yang sangat kimak.

"Erm. Kenapa pakcik guna bahasa kasar dengan kitorang. Sepatutnya, kitorang ni sebagai pelanggan dan pakcik pekerja. Pakcik patut guna bahasa yang lebih sopan. Bukannye kitorang cakap kurang hajar pun dengan pakcik. Lagi satu, boleh tak kalau pakcik guanakan perkataan saya dan awak daripada perkataan aku engaku. Nampak lebih formal sikit." aku cakap dengan sopan gila2. Sampai aku pun naik geli.

Pakcik tu diam. Dia bagi surat saman kat aku and aku tanya ada apa2 lagi tak. Dia kata takde apa dah. Tapi dapat dilihat air muka dia berubah sebab kena hentam dengan ayat yang sangat baik. Hehe.

Aku sebenarnya tak kisah kalau kena saman. Bukan sebab aku jutawan ke apa. tapi dah diorang nak saman. Aku nak buat apa lagi. So, terima jela. Tapi yang paling penting, diorang sendiri sepatutnya gunakan pertaan yang seseuai untuk menegur. Macam dalam Quran pun ada kata, untuk ubah seseorang jadi baik, guna hati dulu. Then, mulut. Last sekali baru perbuatan. Bukan la aku nak berlagak baik, tapi just nak bagi hentaman yang relevan je.

Maybe kita student2 ni tak study tinggi2 macam guard tu. Tapi aku sangat pasti kalau kita keluar dari uitm ni, insyaallah, kita punya psition lagi tinggi 24 tingkat dari jawatan seorang guard. Hurm. Puas hati sangat. Hehe..

p/s: jangan biarkan anak2 anda jadi guard uitm. Guard supermarket, ok. Lagi satu, guard2, sedar diri ye.

9 comments:

Ferr Remy said...

kuang ajar punyer pak guard..
semua pak guard kuang ajar..
kt U i pun same.
berlagak hebat...
bapak aku pegawai kastam pun merendah diri
cett porahh..
(tp ade gak pak guard yg aku taste kwang3x)

hans said...

wah,ayat semua dah ctu..
bagus2
aku benci yg muka mcm chihuahua tu...
dah lah dia berangan nak jadui CSI

Aliya Azmi said...

aku benci gambar tahi itu.

benciiiiiiiiiiiiiiii

ewwwwwwwwww

loooooove lahar kan pakguard. LOL

awal-awal sem ni , mereka agak semangat!agi idup agi ngelaban katanya! :p

Unknown said...

uwaaaaa...i pun selalu kene ngan guard poyos...tak suke la...
but guard uitm mmg cam..hurm hampes la kirenye...dh bape kali masuk sn kuar jerk mesti bengang..but nak taknak g gak la..coz kadang anta member kan...

n satu perangai dowang nih..suke ckp kasar...itu sgt tepat...tak reti bersopan agaknye..kite yg sopan pun jd cam nak maki kan??hehehehehe...sabar jerk ek...

padin said...

adeh cantekkkkkkkknye makgad erra!

haha

Encik Luzzi said...

everytime aku lalu pintu gate and tgk pak guard, aku akan bercakap dalam hati,.

"sabar, lagi setahun"

Unknown said...

askum..
btw, to tuan tanah, if ko nak kutuk or cakap apa2 tentang pak guard ke, apa ke, tolong lah jangan taruk gambar - gambar macam tu.. especially gambar 2 org yang ko tutup mata tu..

bukannya apa, adakah mereka berdua tu yg kurang ajar kat ko? apa jadi kalau gambar ko, ada org amik, pastu buat citer bangang n taruk muka ko? ko suker ke?

mmg student semua anti pak guard, aku pun sama, tp tak best laa kalau main petik taruk gambar.. then tutup mata.. apa jadi kalau anak2 pak gad tu tengok blog ko ni? apa perasaan derang gambar bapak derang kena petik?

see all those comment? si hans tu bleh cakap, "aku benci yg muka macam chihuahua tu" ... padahal bukan pak gad tu yg buat tuan tanah sakit hati? see? the point here.. dont post a pics that dont related! apa kata ko terus amik pics pak gad yg kurang hajar dgn ko n report kat pengarah kampus.. come on, be a gentle.. not a pussy... baik ko simpan issue ni till next dialog bersama pengarah... kuarkan isu ni.. cakap puas2...

btw, ko student, apa jadi kalau pak gad yang dalam gambar tu nak issue saman kat ko? dia bleh issue saman sebab dah jatuhkan maruah dia.. dont worry, dia mesti menang.. n what will happen to you.. ko nak blog, secara lantang, tp too much info about u yg org bleh tau ko kampus mana... seriously, time tu baru laa ko sedar langit tinggi or rendah...

Ferr Remy : kalau bapak ko pakgad, adakah statement tu akan keluar? what if sebenarnya datuk moyang ko dulu sebenarnya pak gad? what if org cakap, semua pegawai kastam makan rasuah!?? adakah ko melenting..

come on guys... kita ada saluran utk berbincang, uitm dah bagi byk benefit kat korang.. yuran murah, pelajaran, ilmu, semua.. apa lagi yg korang nak? cuba laa fikir dgn matang...

to tuan tanah, pls... remove laa pics tu... aku takut nanti isu ni akan jadi besar... that pak gad dalam gambar tu totally innocent in this blog's posting... and aku takut mak bapak ko tak sanggup bayar kalau pak gad tu saman ko!

p/s: bukan semua staf uitm buta IT ...



jeppiess...

Anonymous said...

Kamu bohong tentang cerita ni,,
ini ade di :

http://elzafir.wordpress.com/2007/05/23/monster-tai/

kamu bohong,, website itula yg asli,,

Anonymous said...

Confirm ke ble dpt keje best lepas grad...
Aku xpikir pak guard tu saje² tahan.
N lagi satu panggilan pakcik kat pak guard tu kurang formal.
Untuk orang yang berjawatan/ada kuasa at least kene panggil Encik.