Wednesday, February 8, 2012

Beza Blogger dengan Journalist

Macam lebih kurang kan, tapi banyak bezanya tau.. Tadi siang, ni jadi salah satu tajuk perbualan aku dengan beberapa rakan.. Rakan2 journalist.. Kami bincangkan pasal blogger and journalist.. Aku mewakili dua2 kalau nak diikutkan sebab aku journalist and pada masa yang sama, blogger gak.. So, aku punya opinion petang tadi kenalah fair.. Tak bias.. Antara statement tadi yang aku tertarik adalah:

"Kadang2 annoying jugak bila blogger ramai sangat kat event pastu menyibuk kelam kabut macam dorang pulak press.." - ada kebenaran jugak benda ni.

"Kita belajar bagai nak rak, study camne nak jadi journalist, tetiba muncul blogger2 yang macam lalat ni terbang2 kat event.. Pastu bila organizer marah, journalist dgn wartawan gak kena hentam" - ni pun ada kebenarannya..

Senang cerita, kita kena faham tugas masing2.. Blogger mungkin nak cari bahan untuk blog masing2 tapi kena ingat, journalist pun kena cari bahan untuk dijadikan story..

Meh aku senaraikan serba sedikit pebezaan antara blogger (B) dengan journalist (J):

B: Nak cari bahan untuk masukkan dalam blog.
J: Cari bahan untuk newspaper/magazine/tv/radio..

B: Lebih kepada mencari publisiti..
J: Buat kerja..

B: Nak join event official untuk media secara percuma..
J: Taknak pun still kena pergi event..

And banyak lagi perbezaan sebenarnya tapi taknak tulis sebab nanti orang tuduh aku cari pasal.. Aku tulis ni berdasarkan apa yang aku dan rakan2 nampak la.. Jangan mudah melenting dengan statement2 ini ok.. Pesanan kepada bloggers, janganlah korang pegi event ke, ape ke sampai ganggu tugas wartawan.. Kalau nak sangat jadi wartawan, or journalist, pegi masuk universiti ambik course Journalism.. Kepada wartawan dan journalist, jangan mudah melenting jugak.. Kalau taknak di-overshadow oleh blogger, pandai2 la cari port baik and angle...

So, lepas ni taknak lagi la ada perselisihan faham antara blogger dan journalist kat event ok.. :)
 

1 comment:

Anonymous said...

Bukankah Blogger tu dalam erti kata lain wartawan new media..? Blog, tweet, Social Networking Sites

Journalist tu utk traditional media... TV, Rdio, Newspaper, magazine

Kalau tak, cam ner journalist juga buat Youtube utk majalah or newspaper :D