Friday, December 5, 2008

Mai Belajaq Kalau Mau..


Assalamualaikum..

Posting kali ni pasal bahasa.. Actually aku tengah demam ni.. Sakit seluruh badan.. Tapi idea mencurah-curah mcam air paip. Kali ni nak ajak korang belajar bahasa yang aku cakap, yang aku guna kat rumah. Bahasa ni jugak lah yang orang-orang macam Taqi, Geni, Ema Suraya, Mira Sepet, Hamzani, Tengku Nashrul (Nash), Puan Noraini, Miss Mayu, Rita Rudaini, Fasha Sandha, Andy Flop Poppy, Tun Mahathir, Pak Lah Badawi, P. Ramlee, Tunku Abd Rahman, dan ramai lagi yang berasal dari utara gunakan sewaktu berada di rumah.. Terima kasih diucapkan kepada blog Ashikin Abdullah, tempat aku dapat sikit info.. Kat sini, ada sikit je sebenarnya bahasa utara yang aku letakkan, insyaallah, dalam posting seterusnya, akan ada lagi.

PERKATAAN : awat
MAKSUD : kenapa?
AYAT : Awat hang ni pelik satu macam ja…

PERKATAAN : mengai
MAKSUD : memancing
AYAT : Petang ni kalau dan jom kita pi mengai ikan kat bendang tok hang..

PERKATAAN : ayaq
MAKSUD : air
AYAT : mai kita minum ayaq ais.

PERKATAAN : cheq
MAKSUD : panggilan manja utk diri sendiri atau org lain
CONTOH DIALOG:
ATOK: awat cheq jadi buat macam ni? ?(Awat awak buat mcm ni?)
CUCU: cheq pun taktau.(saya pun taktau)
???

PERKATAAN : loghat -
MAKSUD : sibuk, penyibuk
AYAT : awat yang hang dok loghat sangat nih! buat la gheja hang sendiri..

PERKATAAN : keleboq -
MAKSUD : lumpur
AYAT : ghebau Pak Din jatuh dalam keleboq kat bendang pagi tadi…

PERKATAAN : meghela -?( sebutan: me ghe la )
MAKSUD : gatai,gedik2
AYAT : awat yang hang dok meghela sangat ni?

PERKATAAN : belengaih -
MAKSUD : melekat bergetah, comot
AYAT : Ish..badan aku rasa belengaih la..nak kena pi mandi plak ni.

PERKATAAN : herot petot
MAKSUD: senget, tak teratur
AYAT : apa hang lukis ni, herot petot ja…. ~lebih kurang mcm tu la

PERKATAAN: geghek (sebutan: ge ghek)
MAKSUD: basikal
AYAT: aku pi sekolah dulu naik geghek ja.

PERKATAAN: seneghih -( sebutan: se ne ghih)
MAKSUD: selisih
AYAT: hari tu Kin seneghih dengan Kak Mimi. Tapi dia buat derrrk ja.???

PERKATAAN: ndoi
MAKSUD: buaian
AYAT: Mira sedang asyik hayun ndoi anak sedara dia.

PERKATAAN: belemoih
MAKSUD: comot/kotor
AYAT: Adik pi kedai tatsat, beli ais. Dia makan sampai habis belemoih muka.

ni pulak yang aku dapat dari kedahonline..

PERKATAAN : ghonot
SEBUTAN : [gho.not]
MAKSUD : tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
AYAT : Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.

PERKATAAN : ghupin
SEBUTAN : [ghu.pin]
MAKSUD : kulit kering dari luka
AYAT : Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..

PERKATAAN :kecek
SEBUTAN : [ke.chek]
MAKSUD : pujuk
AYAT : Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...

PERKATAAN :selului
SEBUTAN : [se.lu.lui]
MAKSUD : kerap kali
AYAT : Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...

PERKATAAN :meghelop
SEBUTAN : [me.ghe.lop]
MAKSUD : hampir malam
AYAT : Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..

PERKATAAN :ghona-ghoni
SEBUTAN : [ gho.na]
MAKSUD : warna-warni
AYAT : Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia

PERKATAAN :ghayup
SEBUTAN : [gha.yup]
MAKSUD : lesap sekelip mata/ terlalu laju
AYAT : Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot!

PERKATAAN :ghosek
SEBUTAN : [gho.sek]
MAKSUD : selongkar
AYAT : Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..

PERKATAAN : nyulog
SEBUTAN : [nyu.log]
MAKSUD : jatuh tersembam/ dibelasah teruk
AYAT : Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!

PERKATAAN : bulog
SEBUTAN : [bu.log]
MAKSUD : lapar sangat
AYAT : Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu..

PERKATAAN : taboh
SEBUTAN : [ta.boh]
MAKSUD : pukul/ belasah
AYAT : Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?

PERKATAAN : ghelah
SEBUTAN : [ghe.lah]
MAKSUD : terkoyak
AYAT : Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?

PERKATAAN : ghunaih
SEBUTAN : [ghu.naih]
MAKSUD : cungkil/ kupil
AYAT : hai Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..

PERKATAAN : geghek
SEBUTAN : [ge.ghek]
MAKSUD : basikal
AYAT : Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!

PERKATAAN : mod
SEBUTAN : [mot]
MAKSUD : bawak pembonceng/ penumpang
AYAT : Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...

PERKATAAN : sakan
SEBUTAN : [sa.kan]
MAKSUD : hebat/ tak sangka
AYAT : Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!

PERKATAAN : sekeh
SEBUTAN : [se.keh]
MAKSUD : luku secara sipi
AYAT : Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!

PERKATAAN : seneghih
SEBUTAN : [se.ne.ghih]
MAKSUD : selisih
AYAT : Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!

PERKATAAN : Meqhenin
MAKSUD : tegang/cekang- perut
AYAT : Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi

PERKATAAN : Cemuih -
MAKSUD : bosan-
AYAT : cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari

PERKATAAN : Menyoqhok -
MAKSUD : sarapan pagi-
AYAT : pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyoqhok lagi

PERKATAAN : Menghenyeh -
MAKSUD :gatai menqhela-
AYAT : tak habih-habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu

PERKATAAN : Ndoi -
MAKSUD : buaian-
AYAT : isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia

PERKATAAN : cheme -
MAKSUD : pree-
AYAT : ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin

PERKATAAN : seneghih -
MAKSUD : berlaga sipi-sipi

PERKATAAN : beghetoh -
MAKSUD : berlaga,

PERKATAAN : pengkarq -
MAKSUD : jalan mengengkang sikit,
AYAT : "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 7 sebelah"

PERKATAAN : mandom -
MAKSUD : lembab/slow,
AYAT : " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"

PERKATAAN : pangkin -
MAKSUD : benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"

PERKATAAN : cunggit -
AYAT : "misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"

PERKATAAN : ayam piru -
MAKSUD : ayam belanda/turkey

PERKATAAN : pak/mak/anak menakan -
MAKSUD : pak/mak/anak saudara

PERKATAAN : ketorq -
MAKSUD : bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

PERKATAAN : Heliaq -
MAKSUD : sapu atau lap
AYAT: lepas makan jangan dok heliaq kat baju.

PERKATAAN : Kelepiaq -
MAKSUD : elakkan diri dari buat kerja.
AYAT : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.

PERKATAAN : Melingkaq -
MAKSUD : maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia...
AYAT : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa.

PERKATAAN : Baloq liat -
MAKSUD : malas
AYAT : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.

PERKATAAN : Ceghin - tegak

PERKATAAN : Kughuih Kelepiang -
MAKSUD : teramat kurus.
AYAT : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam bulu landak.

PERKATAAN : kawaq - pencuri

PERKATAAN : melewaq- merayau/melilau

PERKATAAN : teqhebe - lastik cth : kepala pengadil habih bdarah krn di teghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...

PERKATAAN : cemerkap - tak cermat

PERKATAAN : megheben - mengarut

PERKATAAN : celuih - muat,padan


PERKATAAN : Hinggut -
MAKSUD : goyang
AYAT : "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."

PERKATAAN : meghenyut -
AYAT : (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela lagi)

PERKATAAN : bincut -
MAKSUD : binjul
AYAT : "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"

PERKATAAN : pancat - pancit

PERKATAAN : segagan - sebaya

PERKATAAN : beghemba -
MAKSUD : bersaing-saing...
AYAT : "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....

PERKATAAN : met ngot -
MAKSUD : lembab selembab-lembabnya....
AYAT : Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....

PERKATAAN : Toyu - kicap

PERKATAAN : segan - malu

PERKATAAN : beranda - serambi

PERKATAAN : mengoit -
MAKSUD : bergerak
AYAT : jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat matbed...

PERKATAAN : kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)

PERKATAAN : melugai - meloya

PERKATAAN : raba = pemadam

PERKATAAN : tui motor = race motor

PERKATAAN : segan = malaih, tak mau (ini selalu mengkompiuskan orang KL)

PERKATAAN : gurmit/germit = pengasah pensil, sharpenner

PERKATAAN : tepeqheluih - kaki mat bed tepeqheluih dalam lubang...

PERKATAAN : tegelinchaq - kaki bangku tegelinchaq kat bukit hijau...(bukan caarq no)

PERKATAAN : telepaih -
MAKSUD : tertinggal -
AYAT : atan telepaih bas nak balik aloq setaq...

PERKATAAN : pot - tin...

PERKATAAN :peqhak - peqhak buih laa hang niii...

PERKATAAN :teqhandaih - terhantuk...

PERKATAAN : seqhoi - nasi yg whit3 masak seqhoi ...

PERKATAAN : seghoh = kuruih + gelap

PERKATAAN : kelam = gelap

PERKATAAN : tirih = bocoq

PERKATAAN : plantaq = tempat duduk kat belakang gerek

PERKATAAN : serondoi = [serbu, tapi guna kepala macam lembu yang kejar kain merah kat negara orang putih tuh]

PERKATAAN : lau ayam = reban ayam

PERKATAAN :cekendon = lembut lutut

PERKATAAN : ketayap = kepiah

PERKATAAN : ban = batas tepi sungai

PERKATAAN : aih ketoi = ais batu

PERKATAAN : ghelai = hancur


PERKATAAN : mengkait petei = jolok petai

PERKATAAN : surat abeik = surat khabar

PERKATAAN : hang nak mulih no = hang nak mampuih ka



PERKATAAN : punggah = macam musnah la kot

PERKATAAN : chempera = terhegeh hegeh

PERKATAAN : juah = belagak

PERKATAAN : merak buih = suka menunjuk

PERKATAAN : jora = macam belagak gak la (juara la)

PERKATAAN : siru = penin

PERKATAAN : punggai/tongkoi -
MAKSUD : baling,membaling
AYAT : mat bed kena punggai dengan kayu..padan muka dia.

PERKATAAN : lengai -
MAKSUD : mat ngot,lembab
AYAT : atoi ni lengai la.suruh buat gheja apa pun tak buleh...

PERKATAAN : pengkaq -
MAKSUD : kaki kenkang
AYAT : kaki mat din pengkaq sebab mak dia tak bedong masa kecik-kecik dulu.

PERKATAAN : bedengkoi -....
AYAT : urat perut pak leh "bedengkoi" sebab dia mengeliat.

PERKATAAN : ghelin-menjeling
AYAT : awek tu gheja dok ghelin kat aku je...minat kot?
Rolling Eyes

Insyaallah, nanti kalau ada masa aku masukkan posting baru k.. Doakan aku cepat sembuh.. Vavai! :)

8 comments:

hans said...

haih,dok ajaq orang len belajaq bahasa kita plak dah...
nih nak jadi artis ka nak jadio cekgu?
lagu mana cerita ni...

tambahan

perkataan = merelik
maksud = bersinar atau berkilat
contoh ayat = amboi,merelik nya ayang....hahahaha

F. Adams said...

kulit wajah geni sgt merelik

haha

Zamir Hady said...

tu dia. bleh jdkan dictionary utara pertama ni! btw, raz yg bgtau blog aiskepal ni.
aku dh link hg!

Ais Kepal said...

haha.. memang la.. artis nak jadi gak, tapi nak jugak ajaq depa bagi tau apa hat kita dok cakap kat romah.. haha.. ok2, merelik maksudnya berkilat.. hehe.. cendol, geni bukan merelik la, dia 'tan'. haha.. kan rihanna.. haha..
tq zamir.. tq sebab link blog aku.. kirim salam kat raz..

hans said...

puk* punya cendol...
apa yg tan tu kak ros..ehh silap..abang ros...terpecah lobang lak...huhu

Ashikin said...

hehe besh nya. mekacih sebutkn nama kin skali. mari tukaq link.
yeye ada gak org arau rajin berblog.
;)

www.ashikinabdullah.com

RaLpHyL iEmAn GeRoSz said...

hai,,,nih blog pnyer tmpt ke kamus bahasa kedah???motif?!?!?!?!?punah bhase melayu kiter yang indah yer...sori ye org2 utara....im just being honest....tak phm lnsung.....hahahaha

John Micheal Takie Lewis said...

hidup KEDAH ok!!!!!!!!!1