Thursday, November 27, 2008

Selamat Hari Jadi!

Happy birthday to me,
Happy birthday to me,
Happy birthday to Syafil,
Happy birthday to me!

Antara rangkap lagu yang paling mudah diingati oleh semua penghuni planet Bumi. Yang bestnya, lagu ni pulak ada banyak version. Ada, Bahasa Melayu, Mandarin, Tamil, Urdu, macam-macam lagi. Yang penting, lagu ini membawa maksud yang sama, untuk memberi ucapan, harapan, menghiburkan, dan meraikan seseorang yang diraikan hari jadinya.

Hari ini 27 November 2008, umur aku dah menjangkau tepat-tepat 20 tahun. Maknanya, dah 20 tahun aku wujud kat atas muka bumi ni. Start pukul 12 semalam, melambak-lambak mesej masuk dalam inbox handphone aku. Ada yang ari best friend, ada dari orang yang aku sayang, ada dari orang yang aku pernah sayang, dan ada jugak dari musuh-musuh. hehe.. Ada yang sempat balas, and ada yang tak sempat balas.

Dah 20 tahun, maknanya, kepala otak pun, kenalah macam 20 tahun jugak. Tak boleh la macam 2 tahun lagi. Sebelum ni, aku paling takut nak masuk umur 20 tahun yang ada perkataan ‘puluh’, dan menggantikan perkataan ‘belas’. Hurm, tapi apa aku boleh buat. Masa bergerak, bergerak, dan terus bergerak.

Tahun ni, aku nak jadikan diri aku lebih baik dari sebelum ni. Kalau boleh, nak memperbaiki diri aku dari segi luaran dan dalaman, insyaallah. Sepanjang 20 tahun ni, macam-macam dah aku lalui. Ada yang seronok, dan ada yang menyedihkan. Tapi semua tu dah lepas, dan aku perlu terus pandang ke hadapan. Sesekali kena juga toleh kembali ke masa silam untuk pastikan dan tengok balik apa yang dah aku buat, tapi, jalan depan jangan lupa. Silap jalan, boleh accident. Hehe..

Semalam, aku rasa macam dah tua sangat. Semua kawan-kawan SMS cakap aku dah tua. Hehe.. Tapi pada masa yang sama, aku happy jugak, sebab ada jugak kawan-kawan yang ingat tarikh birthday aku. Rasa dihargai jugak.

Kat rumah, abah ada beli kek. Sedap jugak. Kek favourite aku, kek coklat. Semalam birthday Mardhiah. Esok birthday Kimi. Aku ingat birthday diorang sebab tak jauh dengan birthday aku. So mudah untuk aku ingat.

Apa hadiah birthday yang korang impi-impikan sangat-sangat? Mesti korang pun ada hadiah birthday impian kan? Sama dengan aku, aku pun ada hadiah birthday impian jugak. Aku nak sangat dapat satu benda yang luar biasa, yang orang lain tak pernah dapat untuk hadiah hari jadi. Aku nak sesuatu yang pelik, bernilai walaupun tak mahal, boleh diingati, boleh sentiasa dilihat dan dihargai, dan dapat ingatkan aku kepada si pemberi. Memang berat. Sangat berat impian tu. Tapi siapa la yang tak ada kerja sangat nak bagi hadiah birthday kat aku yang merepek-merepek macam tu. Hehe.

Takpe, yang penting, sekarang umur aku dan menjangkau 20 tahun, dan aku kena terima serta bersedia untuk bersemuka dengan pelbagai ujian dan cubaan dariNya. Kata orang, semakin meningkat usia, semakin tinggi tanggungjawab. So, sama-sama la kita tengok nanti. Di kesempatan ini, aku nak wish Happy Birthday kepada aku sendiri yang ke 20. Semoga aku panjang umur, dan dapat hidup dengan tenang dan aman.

5 comments:

DicKiE aDaMs said...

happy besday bff!!!

padin said...

heppi besdei syafil!
:)

Ais Kepal said...

thanks sangat2 you alls!!! hehe..

Aliya Azmi said...

awak! epy biirthday tooooooooo!


semoga Allah panjangkan umur kamu.
:)

Alhamdulillah

RaLpHyL iEmAn GeRoSz said...

lah....lah....anyway epy belated bday yayang.....wpun org yg tlast tp nk wt cmne...jnji wish drpd tertido...huhuhu