Tuesday, December 24, 2013

Movie Review - Police Story 2013: Aksi Kompak, Latar Ringkas


Semalam, kami sempat menonton tayangan perdana filem Police Story 2013 lakonan Jackie Chan. Siapa yang tidak pernah menonton filem bersiri ini sebelum ini, mohon kerat kepala masing-masing please. Ramai jugak yang hadir sebab kami dapat hall besar yang muat untuk 250 orang. Over kan?! Hahaha.

Okaylah. Serba sedikit mengenai filem ini, ianya seperti biasa berkisar mengenai kehidupan seorang polis, Detektif Zhong Wen lakonan Jackie Chan sendiri. First scene, dia di dalam teksi menuju ke sebuah kelab malam milik Wu, sang penjahat. Dia tak tahu yang Wu Jiang ni, boyfriend baru anak dia, Miao Miao.

Mula-mula, Zhong ingatkan anak dia dah berubah lepas isteri dia meninggal. Siap bertatu semua, sekali anak dia sebenarnya terpaksa sebab dipaksa oleh Wu untuk perangkap Zhong. Latar untuk filem kali ini tak banyak sangat, kerana berlaku dalam satu malam dan di kelab sahaja sebagai lokasi.

Yang mengelirukan adalah apabila banyak sangat flashback, so macam konfius sikit. Awal cerita memang slow sikit, then bila dah tengah-tengah, mula meningkat adrenaline. Scene fight tak banyak sangat, mungkin sebab faktor usia dan mungkin juga filem kali ni, pengarah, Ding Sheng nak fokuskan kepada cerita yang lebih kepada hubungan kasih sayang dan kekeluargaan kot.

Untuk jalan cerita, Wu nak balas dendam selepas kematian adik semasa berlaku rompakan di sebuah farmasi. Yang menjadi tebusan di dalam kelab, semuanya orang-orang yang berkaitan dan ada semasa kejadian adik dia mati. Dia ingat adik dia mati dibunuh, padahal adik dia mati sebab bunuh diri, lepas mengandung dan stress.

Tu aku dah cerita dalam 70% so kalau cerita lagi, mungkin tak best untuk korang pergi menonton. Kepada yang ada masa, hari ni dah bermula tayangan untuk filem ini. Kepada peminat filem aksi dan peminat setia Jackie Chan, jangan lepaskan peluang untuk menonton.

Semalam, selain bawak peminat dan pembaca, kami bawak beberapa artis juga. Ni antara beberapa artis yang sempat hadir.  Kat bawah ni juga, aku selitkan trailer filem Police Story 2013. Jom lihat.





No comments: