Friday, November 11, 2011

Idola Idoli Idolo

Hola!
Jom cakap pasal IDOLA...
Idola...
Faham tak menatang apakah itu?
hehe..
Idola is...
Idola lah bengong!
Hahahaha..
Orang yang kita jadikan inspirasi untuk berjaya...
Ok jom mulakan..
Siapa idola korang??
Kalau aku, banyak idola..
Sebab aku asingkan idola ikot kategori...
Jom aku listkan untuk korang baca...

1. Nabi Muhammad S.A.W. - ofkos will be the first in the list... Sebab apa? Jangan tanya soalan bodoh boleh tak?! Mestilah sebab baginda satu-satunya manusia yang Allah wakilkan untuk kita.. Bila dah nama wakil, macam wakil rakyat dan sebagainya, semestinya beliau menjadi contoh terhebat dan terbaik untuk kita semua, umat manusia... Walaupun wakil rakyat sekarang tak macam Rasulullah.. Eh! Hehehe.. Baginda seorang yang sempurna dari semua segi... Pemimpin yang disegani, ayah yang baik, suami tercinta, dan terpuji, dan makhluk Allah yang sentiasa sayang pada penciptanya... Hurm.. Tapi nak sampai tahap baginda memang kita takkan mampu.. Tiada nabi lain selain baginda selaku nabi terakhir yang diutuskan Allah.. Memang kita takkan mampu jadi macam baginda.. Tapi takde salah kalau jadikan baginda sebagai idola, dan cuba untuk menjadi seperti baginda.. Selawat ke atas baginda Rasulullah S.A.W..

2. Jefri b Hashim - Abah aku la tuh! Hehe.. For me, he is the best father.. Sesiapa pun akan cakap benda yang sama mengenai abah masing2... Untuk aku, abah aku yang terbaik.. Abah bukanlah seorang yang berpelajaran tinggi... Tapi abah mula dari bawah... Macam2 kerja dia buat.. Sebab lepas atuk meninggal, dia sekolah rendah lagi kalau tak silap.. And nenek aku tak kaya... So, abah dengan Pak Ngah memang mula dari bawah.. Tebas tebing sungai, kerja2 sawah, ambik upah tanam tembikai, ambik upah gali liang lahad, jual tin dan botol, meniaga ikan bilis, belacan, ikan kering, bawang, pastu up sikit jual kuih2 karipap dengan donat besar.. Sekarang, alhamdulillah, business abah dah ok.. Jefri Kuitiow Kerang... Duit dari kerja2 susah payah abah ni yang besarkan aku... Sekarang, nak kata kitorang ni kaya, tak la kaya.. Tapi alhamdulillah, abah berjaya besarkan aku 6 beradik, ada wife lagi satu, Umi aku dengan 6 orang anak, 2 buah rumah, 3 van, 3 kereta, 4 moto! Puas! ahahahaha.. Bukan nak menunjuk2 tau tapi benda2 ni bagi inspirasi kat aku untuk tak mudah mengeluh dan mengalah... Alhamdulillah, aku masuk degree dulu pun tak pakai duit pinjaman.. 100% duit ABAH aku! Walaupun berbini dua, alhamdulillah kitorang tak macam orang lain yang berperang.. Hehehe.. Mak aku dengan umi aku ok.. Siap buat ketupat sesama tiap kali raya.. So, abah aku kira adil la.. Then, kasih sayang kat kitorang yang berbelas orang ni sama rata.. Abah cuba tunaikan apa yang kami nak.. Bab duit, alhamdulillah la sebab tak pernah putus... Walaupun aku dah keja sekarang, abah still dengan ayat dia "Abang ada duit lagi dak? Makan dah ka dak lagi? Topup ada lagi dak?".. Hehehe.. Tu lah abah aku.. Urm.. Keluar air mata kejap taip benda ni.. Ok, move to the next idol..

3. Tun Mahathir - This one ialah idol aku dari segi kepimpinan.. Tak kiralah apa orang nak kata pasal beliau.. Bagi aku, Tok Det is the best PM forever.. Aku tak pernah rasa kepimpinan bawah PM2 lain sebelum Tok Det tapi yang lepas2 Tok Det memang aku rasa dan terasa lah.. Hehheehe.. Tok Det bawak banyak pembangunan kepada Malaysia.. Dari orang tak kenal, sampai orang kenal kita.. Dari orang tak nampak, sampai orang nampak kita... Dari orang tak hormat, sampai orang hormat kita! Tu lah penangan Tok Det kesayangan aku... Wife beliau, Tok Mah pun memang favorite aku.. Bagi aku, Tok Mah is the real First Lady of Malaysia sampai bila2! Takde orang boleh ganti dua sweet couple ni.. Memang macam2 bunyi aku dengar tapi at least dia buat semua tu untuk kita.. Untuk rakyat... At least kalau benci sangat dengan beliau, ucapkan la terima kasih... Urm..

4. Martha Stewart - Martha is the best entrepreneur kot bagi aku.. Sebab apa? Sebab dia ada stesen tv sendiri, stesen radio sendiri, rancangan tv sendiri, dan apa jua jenis kedai untuk semua sector...! Faham kan? Kau niat je nak buat apa.. Nak kahwin? Ada Martha Stewart Weddings.. Nak rumah? Bukak Martha Stewart Living..Dari kraftangan, sampailah bela binatang dan tanam pokok, semua dia ada.. Memang aku nak sangat jadi macam dia... And walaupun dia pernah ada kes sampai masuk penjara, tapi tu bukan apa2.. Kejayaan dia paling penting dan perlu dilihat dan dijadikan inspirasi buat kita semua.. Tau semua benda dan jadikan benda2 tu modal untuk terus melangkah jauh..




No comments: