Friday, March 9, 2012

Tipu Untuk Kebaikan

Hari ni nak bercakap pasal tipu.. Ada banyak jenis tipu.. Ada yang sengaja menipu dan ada jugak yang tipu secara tak sengaja.. Ada sesetengah orang yang terpaksa menipu atas banyak sebab.. Orang mungkin anggap semua tipu tu salah.. Memang, menipu tu berdosa.. Tapi kalau ada sebab yang munasabah, camne? Kita manusia.. Takkan tak pernah menipu kot.. Hurm.. Aku pun pernah menipu.. Tapi kebanyakannya untuk sebab-sebab tertentu.. Aku takkan senang2 tipu orang..
Menipu untuk menjaga hati dan perasaan. Tu yang aku buat.. Kadangkala, kebenaran adalah pahit untuk ditelan.. Tak semua orang boleh menerima kebenaran dengan tangan terbuka.. Kebenaran memang pahit.. Aku pun kadang2 tak boleh nak terima kebenaran.. Kadang2 terpaksa tipu hati dan diri sendiri.. Tu penipuan yang aku pernah buat.. Aku tipu orang untuk jaga perasaan.. Aku taknak orang sedih.. Kalau dah sayangkan seseorang, kita tentunya tak nak lihat orang tu bersedih kan.. Mesti kita nak tengok dia happy walaupun kita je yang tahu kebenarannya..
Hurm.. Entry kali ni agak beremosi kan..  Takpe.. Aku masih mampu berfikiran dengan waras.. :)
Assalamualaikum..

No comments: